Afscheid van Java, selamat datang Bali

9 maart 2017 - Pemuteran, Indonesië

Dag 11: van Kalibaru naar Pemuteran

Het afscheid van Java is goed: een prachtige plek waar we mogen overnachten, voordat we de oversteek naar Bali maken. Een eco resort met een plantage, waar koffie, vruchten, kruiden en andere gewassen worden gekweekt. De eigenaresse houdt ook koeien en maakt haar eigen kaas. Bijzonder om zoiets hier te treffen.

Ook de natuur laat zich in al haar pracht zien: bloemen, enorme spinnen, de tokeh, een vliegende hond, tropische vogels. Het kan niet op. Hier ook heel duidelijk dat we buiten het seizoen reizen. Het is rustig op het resort.

De tocht van Kalibaru naar Kelambang, waar we de oversteek maken, is relatief kort. We stappen onderweg nog een keer uit bij een rijstveld (onder de indruk van de 120 kg wegende rijstzakken, door mannetjes van 60 kg op de vrachtwagen gedragen). Al rond 10.00 uur bij de boot. Die ferries zijn er niet anders op geworden dan 23 jaar geleden. Oude roestbakken, die doorvaren tot ze omvallen...

Iedereen ziet uit naar de vrijheid van een paar dagen Bali. Onze eigen agenda bepalen en vooral wat rust en ontspanning. De overtocht kost ook maar een half uurtje. Het wachten tot er een aanlegsteiger vrijkomt (hier geldt het recht van de sterkste) kost meer tijd. Met een Nederlandse begeleider, die ons onderweg naar het resort wat bijpraat over het Bali van nu, zijn we rond het middaguur bij Taman Sari. De komende dagen geen gids; we doen ons eigen ding.

De wauw's, ah's en oh's zijn niet van de lucht als we onze 'kamers' zien. Smaakvol, luxe met een overdekte badkamer buiten (!). Nu geen wc met een slang ernaast om je kont af te spoelen, maar twee bewegende tuitjes in de wc-bril. Er ontsnapt mij een gilletje als ik er gebruik van maak en Herman reageert: "ik begrijp het al. Ik ben niet meer nodig". Een uurtje later zitten we aan het strand te genieten van een uitstekende Indische maaltijd en daarna de snorkels uit de koffers en de zee in.

Met maar drie volle vrije dagen Bali komt toch de vraag "wat gaan we hier nog doen". Daar zijn we het snel over eens: een middag op scooters wat tempeltjes bezoeken, een ochtend snorkelen bij Menjangan Island en de laatste ochtend een trekking van een paar uur door de jungle.

Hoe de scootertocht is verlopen? Dat vertelt Herman.

1. Wil zeylstra:
    9 maart 2017
    Mooi verhaal, zie het helemaal voor me. Fijne dagen , en lekker uitrusten. Hier gister de hele dag regen en kou br niet leuk
  2. Saskia:
    9 maart 2017
    Geniet nog van jullie laatste vakantiedagen
  3. Tanja Dijenborgh:
    9 maart 2017
    Wat mooi die nootmuskaat, nooit gezien.
    En een wel heel aparte vleermuishond; meenemen?!