Bali, tropical island

10 maart 2017 - Pemuteran, Indonesië

Moet niet gekker worden. Het is half één in de middag en eigenlijk te warm om buiten te zijn. Is ons deze vakantie nog niet eerder overkomen. Paméla en ik hebben de koelte van onze ‘kamer’ opgezocht, van waaruit ik nu - op bed - het verhaal opteken van de afgelopen twee dagen (en vanochtend) op Bali. Dit zal tevens het laatste reisverslag zijn, alvorens wij vanavond de koffers vullen en morgenochtend afreizen naar de luchthaven in Denpasar.

Scooters

Voor zeven euro per dag kun je hier bij het Resort een scooter huren. In vergelijking tot vele andere ‘activiteiten’ is dit een koopje. Wayan en Mart kennen het autogevoel wel, maar voor Romée was het rijden op een gemotoriseerd voertuig een totaal nieuwe beleving. Een eenvoudige scooter, geen geschakelde motor. Maar spannend vond ze het wel. Ik ging voorop, want ik had op de kaart de omgeving al bestudeerd. In een sliert van vijf scooters gingen we op pad naar een tempel. Romée durfde in eerste instantie mijn tempo niet te volgen. Dus effe ‘niet stoer doen’, Dijenborgh!

Bij de tempel, met apen, kregen wij allen een sarong omgebonden. Nu bestaat Bali uit alleen maar tempels, klein en groot. Families verzamelen geld om hun eigen tempel in de voortuin te kunnen zetten. Driemaal daags worden hier hun voorvaderen herdacht en geloofd in het hiernamaals. Ben je onderweg in auto of op scooter, en je hebt geen tijd om letterlijk stil te staan om te bidden, dan mag je ook even toeteren…

Up We Go! Een ander stukje op. De ‘Hot Springs’ waren helaas gesloten. Dan naar de volgende tempel. De mensen bij de entree wisten ons listig wat geld af te troggelen. Uiteindelijk begrepen wij waar het geld voor bedoeld is: na een pittige/helse klim via traptreden (en tientallen apen) kwamen we boven op de heuvel aan en keken naar een in aanbouw zijnde tempel. Of de vorige was ingestort, werd ons niet duidelijk.

Het verdere verloop van onze scooter-experience ging zonder wetenswaardigheden en gelukkig zonder ongelukken.

Snorkelen bij Menjangan Island

Menjangan is een klein eiland, gelegen in een beschermd natuurgebied. Dankzij de ongelooflijke variëteit aan koraal en tropische vissoorten, kristalhelder turkoois water en een zeer kalme zee is het een echt snorkelparadijs. Op de lijst van 'Beste snorkelspots ter wereld' , plaatste Discovery Channel Menjangan op nr 3.
Geen woord te veel geciteerd! Werkelijk prachtig. Iedereen vermaakte zich kostelijk. Romée en Mart zag ik geregeld de diepte ingaan. O.a. op zoek naar kleine Nemo (die hebben we ook gevonden!). Het snorkelsetje ging op aan de zuidzijde van het eiland (we zijn niet aan land geweest) en de noordzijde. Tussendoor hebben we op de houten boot onze eenvoudige lunch genuttigd. Paméla was zo wijs geweest om Nasi Goreng te bestellen. De rest ging voor een clubsandwich. Die was door de tijd en warmte al een beetje uitgedroogd. Ondanks de waarschuwingen zijn we bijna allemaal verbrand - vooral onze ruggen hadden een ‘lik van de zon’ gekregen.

Bij terugkomst op het Resort hebben de ‘jongeren’ zich nog laten verwennen met een massage.

Jungle

Vrijdag vroeg uit de veren. Wekker op zes uur en vertrek even na zevenen voor een jungle voettocht. Romée ging liever uitslapen, zodat we dus met zijn vieren, onder begeleiding van een gids, de binnenlanden (oerwoud) introkken. Waar zijn we nu eigenlijk? Hebben we een stuk gelopen in het Bali Barat National Park? In ieder geval geen peuleschil in deze hitte. Ondanks de dichte begroeiing, was het een klim en klauterwerk die voor de nodige zweetdruppels zorgde. Na twee uur klimmen en dalen, turen naar eventueel zichtbare apen en andere exotische dieren, konden we onze kleren uitwringen.

Mooi evenement voor onze laatste dag op Bali. Rest van de dag lekker luieren, zwemmen, lezen, eten en zzzzzzzzzzlapen…..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Saskia:
    10 maart 2017
    We vonden het erg leuk om 'met jullie mee' te reizen. Voor jullie een goede terugreis en tot snel
  2. Wil zeylstra:
    10 maart 2017
    De verbranding is me bekend, heb ook gesnorkeld . Met je rug boven water, de zo'n doet de rest! Een goede terugreis, het verslag was de moeite waard nu maar nagenieten. Tot zondag, liefs mam
  3. Auke:
    10 maart 2017
    Ik dacht dat ik al een reactie geplaatst had maar zie hem niet. Graag wil ik het vlucht nummer hebben indien mogelijk.