Uit de drukte in de trein en verder

2 maart 2017 - Yogyakarta, Indonesië

Woensdag 1 maart. Keurig om 05.30 (!) uur aan het ontbijt om op tijd de trein te nemen in Bandung naar Wonosobo. Gisteren afscheid genomen van onze lieve Ankie, de reisleidster. Ze moest een beetje huilen en wij dus ook. Ze was ook wat in de bonen van het afscheid. "07.20 uur moeten jullie de trein hebben, dus hier om 06.30 weg", aldus de begeleider van 333Travel de volgende ochtend. Dûh, beetje te vroeg uit ons bed gesprongen...

Afijn, de treinreis heel indrukwekkend: sawa, dorpje, sawa, dorpje, heuvels, bergen en vulkanen op de achtergrond. Kortom, de reisgidsplaatjes compleet. Daar staat dan alleen niet bij dat het rete vermoeiend is (7 uur). Vanaf het station nog 2 uur met het busje naar Wonosobo. Het hotel in Wonosobo zijn we deze avond niet meer uit geweest. Een beetje poolbiljarten, paar Bir Bintang en slapen!

Vandaag wat tijd nodig gehad om te wennen aan onze nieuwe reisleider. Een Indischman, die graag zijn verhaal afmaakt (in het Engels overigens). Op het programma: het Dieng Plateau en de Borobudur. En wat een rust overal! Duidelijk buiten het seizoen. Wel weer ff heel warm, waar het de afgelopen dagen heel aangenaam was. De leukste momenten zijn dan toch de onverwachte. Om de haverklap willen ze met Romée op de foto (groen haar!), Mart (leuke jongen!) en ook Wayan ontkomt er niet aan. Wij zijn niet zo in trek ;(. De sfeer in de bus varieert van gezellig kletsen en hilarische momenten tot knikkebollen en hangen ("hoe ver nog..."). Ook iedere dag wel een juweeltje. Vandaag een ongeplande stop bij Pawon Luwak coffee. Een klein koffiecafeetje, waar ze zelf Luwak koffie branden en een paar Luwaks houden voor de productie van de bonen, die dus door Luwaks worden uitgepoept en de verfijnde smaak geven. Een zakje gekocht voor maar liefst 400.000 Rp (zo'n 30 €).

We slapen vannacht In Yokyakarta en blijven hier morgen ook in de buurt. Paps & mams: hotel Puri Artha, waar jullie 25 jaar geleden ook sliepen. Net als gisteren in het Kresna in Wonosobo, een beetje vergane koloniale glorie.

We hebben het goed met ons vijfen; genieten, af en toe een beetje mot en chagrijn, maar het zoemt.

1. Wil zeylstra:
    2 maart 2017
    Leuk allemaal, grappig dat jullie in hetzelfde hotel logeren. Zeker mooie meiden. Liefs van ons!